Prof. Dr. Andreas C. Lehmann
Aufsätze & Kapitel
Kopiez, R., & Lehmann, A. C. (2016). Musicological reports on early 20th century musical prodigies: the beginnings of an objective assessment. In G. E. McPherson (Hg.), Musical prodigies: Interpretations from psychology, education, musicology, and ethnomusicology (pp. 168-184). Oxford: Oxford University Press.
Lehmann, A. C. & Dartsch, M. (2016). Frühe musikalische Bildung [Editorial]. Frühe Bildung (Themenheft Frühe musikalische Bildung), 5(3), 123-124.
Kopiez, R., & Lehmann, A. C. (2016). Die Anfänge der musikpsychologischen Forschung zu Wunderkindern im Netzwerk um Carl Stumpf. In M Ebeling (Hg.), Carl Stumpfs Berliner Phonogrammarchiv: Ethnologische, musikpsychologische und erkenntnistheoretische Perspektiven (S. 143-160). Frankfurt/M.: Peter Lang.
Lehmann, A. C., & Goldhahn, S. (2016). Duration of playing bursts and redundancy of melodic jazz improvisation in John Coltrane’s “Giant Steps”. Musicae Scientiae, 20, 345-360. DOI: 10.1177/1029864916649637
Lehmann, A. C., & Ericsson, K. A. (2016). Relating pianists‘ efficiency in memorization to strategy use and experience. In A. Mornell (Hg.), Art in Motion III – Performing under pressure (S. 115-130). Frankfurt: Lang.
Lehmann, A. C. (2016). Synästhetisches Komponieren. T. Henkel & F. Messmer (Hg,), Klaus Hinrich Stahmer (= Komponisten in Bayern, 60) (S. 101-117). München: Allitera.
Lehmann, A. C. & Kolb, R. (2016). Tempo-Variabilität in musikalischer Interpretation. 20 Einspielungen der Scarlatti-Sonate K. 55 durch Christian Zacharias. In A. Jakobshagen (Hg.), Perspektiven musikalischer Interpretation (S. 43-60). Würzburg: Königshausen & Neumann.
Lehmann, A. C. (2015). „Musik Publik“ – Eine Konzertreihe mit Studierenden als Beispiel für ein nachhaltiges künstlerisch-pädagogisches Angebot. Diskussion Musikpädagogik, 68, 27-33.
Hasselhorn, J. & Lehmann, A. C. (2015). Leistungsheterogenität im Musikunterricht. Eine empirische Untersuchung zu Leistungsunterschieden im Bereich der Musikpraxis in Jahrgangsstufe 9. In A. Niessen & J. Knigge (Hg.), Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung (S. 163-176) (=Musikpädagogische Forschung, 36). Essen: Waxmann.
Platz, F., Kopiez, R., Lehmann, A. C., & Wolf, A. (2014). The influence of deliberate practice on musical achievement: A meta-analysis. Frontiers in Psychology – Cognition, 5:646. doi: 10.3389/fpsyg.2014.00646
Lehmann, A. C., & Kristensen, F. (2014). “Persons in the shadow” brought to light: Parents, teachers, and mentors – how guidance works in the acquisition of musical skills. Talent Development & Excellence, 6, 57-70.
Gruber, H., & Lehmann, A. C. (2014). Begabung, Talent und Expertise. In M. Stamm (Hg.), Handbuch Talententwicklung – Theorien, Methoden und Praxis in Psychologie und Pädagogik (S. 349-364). Bern: Huber.
Lehmann, A. C., & Gruber, H. (2014). Zielgerichtete Übung und Begabung. In W. Gruhn & A. Seither-Preisler (Hg.), Der musikalische Mensch Evolution, Biologie und Pädagogik musikalischer Begabung (S. 87-107). Hildesheim: Olms.
Lehmann, A. C. (2014). Using Admission Assessments to Predict Final Grades in a College Music Program. Journal of Research in Music Education, 62, 245-258. doi: 10.1177/0022429414542654.
Lehmann, A. C. (2014). Musikalische Entwicklung zwischen Übung und Begabung. In B. Busch (Hg.), Spielraum Instrument (S. 27-43). Augsburg: Wissner.
Lehmann, A. C. (2014). Musikalisches Spiel bei Mensch und Tier. In B. Busch (Hg.), Spielraum Instrument (S. 13-25). Augsburg: Wissner.
Kopiez, R., & Lehmann, A. C. (2013). Der Sentograph und seine Anwendung in der musikalischen Ausdrucksforschung – Erkenntnisse aus einer Einzelfallstudie. In V. Busch, K. Schlemmer & C. Wöllner (Hg.), Wahrnehmung – Erkenntnis – Vermittlung. Musikwissenschaftliche Brückenschläge. Festschrift für Wolfgang Auhagen zum sechzigsten Geburtstag (S. 121-130). Hildesheim: Olms.
Lehmann, A. C. & Kopiez, R. (2013). Entwurf eines Forschungsparadigmas für die empirische Erforschung Populärer Musik: Multiple optimierte Passung in den Produktionsketten der Popmusik. Musikpsychologie, 23, 25-44.
Lehmann, A. C. (2013). How past assessments impact current music educatiors’ job satisfaction. In T. S. Brophy & A. Lehmann-Wermser (Eds.), Music Assessment across Cultures and Continents: The Culture of Shared Practice (pp. 83-94). Chicago: GIA.
Lehmann, A. C. (2013). Musikalische Wunderkinder. Stand der Forschung zu einer seltenen Spezies. Üben & musizieren 2.13, S. 6-11.
Lehmann, A. C. & Hornberger, J. (2013). Zum Zusammenhang von Examensnoten und Zufriedenheit im Musik-Lehrerberuf. In A. C. Lehmann, A. Jeßulat & C. Wünsch (Hg.), Kreativität – Struktur und Emotion, S. 224-230. Würzburg: Königshausen & Neumann.
Jordan, A.-K., Knigge, J., Lehmann, A. C., Niessen, A. & Lehmann-Wermser, A. (2012). Entwicklung und Validierung eines Kompetenzmodells im Fach Musik – Wahrnehmen und Kontextualisieren von Musik. Zeitschrift für Pädagogik, 58(4), S. 500-521
Lehmann, A. C. (2012). Musikalisches Lernen von Kindern aus musikpsychologischer Perspektive. In B. Busch & C. Henzel (Hg.), Kindheit im Spiegel der Musikkultur. Eine Interdisziplinäre Annäherung. S. 39-54. Augsburg: Wissner.
Lehmann, A. C. & Hasselhorn, J. (2012). Assessing children’s voice using Hornbach and Taggart’s (2005) rubric. In E. Cambouropoulos, C. Tsougras, P. Mavromatis & K. Pastiadis (Hg.), Proceedings of the 12th International Conference on Music Perception and Cognition and the 8th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, July 23-28, 2012, Thessaloniki, Greece.
Dittmar, C., Abeßer, J., Grollmisch, S., Lehmann, A. C. & Hasselhorn, J. (2012). Automatic Singing Assessment of Pupil Performances. In E. Cambouropoulos, C. Tsougras, P. Mavromatis & K. Pastiadis (Hg.), Proceedings of the 12th International Conference on Music Perception and Cognition and the 8th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music, July 23-28, 2012, Thessaloniki, Greece.
Kopiez, R., Jabusch, H.-C., Galley, N., Homann, J.-C., Lehmann, A. C. & Altenmüller, E. (2011). No disadvantage for left-handed musicians: The relationship between handedness, perceived constraints and performance-related skills in string players and pianists. Psychology of Music 40(3), 1-28.
Lehmann, A.C. (2011). Kommentar zu: E.J. Kessler/ C. Hansen/ R.N. Separd (1984), Tonal schemata in the perception of music in Bali and in the West. In W. Auhagen, J. Hemming & V. Busch (Hg.), Systematische Musikwissenschaft (= Kompendium der Musikwissenschaft) (S. 195-203).
Link, M., & Lehmann, A. C. (2011). Der Tonkünstlerverband Würzburg von 1955 bis 2000. Eine Dokumentation. In C. Henzel & S. Zeller (Hg.), Der Würzburger Tonkünstlerverband. Festschrift zum 100jährigen Bestehen (S. 51-88). Würzburg: Königshausen & Neumann.
Lehmann, A. C., & Olbertz, F. (2011). Musikalische Entwicklungspsychologie. Perspektiven für den Unterricht. Musik Impulse Journal (MIP), Heft 30, 6-11.
Ericsson, K. A., & Lehmann, A. C. (2011). “Expertise”. In M. A. Runco & S. Pritzker (Eds.), Encyclopedia of Creativity, 2nd ed. (pp. 488-496). New York: Academic Press.
Ulrich, S., & Lehmann, A. C. (2011). “Da konnte ich mich völlig zurückziehen. Es brauchte mich nicht” – Eine Tagebuchstudie zur beruflichen Zufriedenheit und Professionalisierung von Lehrkräften im Instrumentalen Gruppenunterricht. b:em – Beiträge empirischer Musikpädagogik, 2(1), [online http://www.b-em.info/].
Lehmann, A. C. (2011). Expressive Variants in the Opening Robert Schumann’s Arlequin (from Carnaval, op. 9): 54 Pianists’ Interpretation of a Notational Ambiguity. In Davidson, J. & I. Deliege (Hg.), Liber amicorum for John Sloboda. Oxford: Oxford University Press.
Lehmann, A. C., & Kopiez, R. (2010). Discerning between composed and improvised music is difficult. Musicae Scientiae (Special Issue “Festschrift Irene Deliege”), 113-129.
Woody, R. H. & Lehmann, A. C. (2010). Student musicians’ ear-playing ability as a function of vernacular music experiences. Journal of Research in Music Education, 58(2), 101-115.
Jordan, A.-K., Lehmann, A. C., Knigge, J. (2010). Kompetenzmodellierung mit Methoden der Item-response-Theorie (IRT) – Erste Ergebnisse der Validierung eines Kompetenzmodells für den Bereich “Musik wahrnehmen und kontextualisieren”. In: Knolle, N. (Hg.), Evaluationsforschung in der Musikpädagogik (S. 109-129) (=Musikpädagogische Forschung, 31). Essen: Die Blaue Eule.
Kopiez, R., Galley, N., & Lehmann, A. C. (2010). The relation between lateralisation, early start of training, and amount of practice in musicians: A contribution to the problem of handedness classification. Laterality, 15(4), 385-414. DOI: 10.1080/13576500902885975
Lehmann, A. C. (2010). [Artikel: Lernen & Üben; Soziales Lernen; Vomblattspiel]. In H. de La Motte, H. v. Loesch, G. Rötter & C. Utz (Hg.), Lexikon der Systematischen Musikwissenschaft [S. 264-268; S. 435-436; S. 517-518]. Laaber: Laaber.
Kopiez, R., Lehmann, A. C. & Klassen, J. (2009). Clara Schumann’s collection of program leaflets: A historiometric analysis of life-span development, mobility, and repertoire canonization. Poetics, 37(1), 50-73.
Lehmann, A.C. (2009). Virtuosität. In A. Adorján & L. Meierott (Hg.), Lexikon der Flöte. Laaber: Laaber.
Lehmann, A. C. & Kopiez, R. (2009). “Sight-reading”. In S. Hallam & R. Parncutt (Hg.), Handbook of music psychology (S. 344-351). Oxford: Oxford University Press.
Kalies, C., Lehmann, A.C., & Kopiez, R. (2008). Musikleben und Live-Musik. In H. Bruhn, R. Kopiez & A.C. Lehmann (Hg.), Musikpsychologie: Das neue Handbuch (S. 293-315). Reinbek: Rowohlt.
Knigge, J., Lehmann, A.C., Lehmann-Wermser, A., & Niessen, A. (2008). Bildungsstandards und Kompetenzmodelle für das Fach Musik? Vorwort. Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik (online), Sonderedition (Bildungsstandards und Kompetenzmodelle für das Fach Musik?), 1-2.
Kopiez, R., Lehmann, A. C. & Bruhn, H. (2008). Musikpsychologie als Disziplin. In H. Bruhn, R. Kopiez & A. C. Lehmann (Hg.), Musikpsychologie: Das neue Handbuch (S. 665-672). Reinbek: Rowohlt.
Lehmann, A. C. (2008). Komposition und Improvisation. In H. Bruhn, R. Kopiez & A. C. Lehmann (Hg.), Musikpsychologie: Das neue Handbuch (S. 338-353). Reinbeck: Rowohlt.
Lehmann, A. C. (2008). Musikvereine (Blaskapellen) und die Arbeit ihrer Dirigenten. In A. C. Lehmann & M. Weber (Hg.), Musizieren innerhalb und außerhalb der Schule (S. 209-221). Essen: Blaue Eule.
Lehmann, A. C., & Chaffin, R. (2008). Erinnern und Wiedererkennen: Auswendig- und Vomblattspiel. In H. Bruhn, R. Kopiez & A. C. Lehmann (Hg.), Musikpsychologie: Das neue Handbuch (S. 354-373). Reinbek: Rowohlt.
Lehmann, A. C., & Oerter, R. (2008). Lernen, Übung und Expertisierung. In H. Bruhn, R. Kopiez & A. C. Lehmann (Hg.), Musikpsychologie: Das neue Handbuch (S. 105-130). Reinbek: Rowohlt.
Lehmann, A. C., Kopiez, R., & Mutterer, S. (2008). 25 Jahre DGM e. V. – Eine Rückschau. In A. C. Lehmann & R. Kopiez (Hg.), 25 Jahre Deutsche Gesellschaft für Musikpsychologie (1983-2008): Eine Festschrift (S. 11-44). Hannover: Institut für musikpädagogische Forschung der HMT.
Niessen, A., Lehmann-Wermser, A., Knigge, J., Lehmann, A. C. (2008). Entwurf eines Kompetenzmodells ‘Musik wahrnehmen und kontextualisieren’. Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik (online), Sonderedition (Bildungsstandards und Kompetenzmodelle für das Fach Musik?), 3-33.
Oerter, R. & Lehmann, A. C. (2008). Musikalische Begabung. In H. Bruhn, R. Kopiez & A. C. Lehmann (Hg.), Musikpsychologie: Das neue Handbuch (S. 88-104). Reinbek: Rohwohlt.
Gruber, H., & Lehmann, A. C. (2007). Entwicklung von Expertise und Hochleistung in Musik und Sport. In F. Petermann & W. Schneider (Hrsg.), Angewandte Entwicklungspsychologie (=Enzyklopädie der Psychologie, Band C/V/7) (S. 497-519). Göttingen: Hogrefe.
Kenntner-Mabiala, R., Gorges, S., Alpers, G. W., Lehmann, A., & Pauli, P. (2007). Musically induced arousal affects pain perception in females but not in males: A psychophysiological examination. Biological Psychology, 75, 19-23.
Lehmann, A. C. (2006). Historical increases in expert music performance skills: optimizing instruments, playing techniques, and training. In E. Altenüller, M. Wiesendanger & J. Kesselring (Hg.), Music, motor control, and the brain (S. 3-22). Oxford: Oxford University Press.
Lehmann, A. C. (2006). “Peer-review”. Eine Information zum international üblichen Begutachtungsverfahren für wissenschaftliche Publikationen. In N. Knolle (Hg.), Lehr- und Lernforschung in der Musikpädagogik. (=Musikpädagogische Forschung, Bd. 27) (S. 325-332). Essen: Blaue Eule.
Lehmann, A. C., Gruber, H. (2006). Music. In Ericsson, K. A., Charness, N., Feltovich, P. & Hoffman, R. R. (Hg.), Cambridge handbook on expertise and expert performance (S. 457-470). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Lehmann, A. C. (2006). Musikpsychologie in der Schule: Ein Thema im Musikunterricht?. MIP Journal, 15, 6-11.
Lehmann, A. C. (2006). Musikalischer Fertigkeitserwerb (Expertisierung): Theorie und Befunde. In H. de La Motte-Haber & G. Rötter (Hg.), Musikpsychologie (=Handbuch der Systematischen Musikwissenschaft, Bd. 3) (S. 568-599). Laaber, Laaber-Verlag.
Lehmann, A. C. (2005). Zum Zusammenhang zwischen der Intensität des emotionalen Musikerlebens und dem affektiven Erleben von Alltagssituationen. In C. Bullerjahn, H. Gembris, & A. C. Lehmann (Hg.), Musik: gehört, gesehen und erlebt. Festschrift Klaus-Ernst Behne zum 65. Geburtstag (S. 181-196). Hannover: Hochschule für Musik und Theater.
Lehmann, A. C. (2005). Vomblattspiel und Notenlesen. In T. H. Stoffer & R. Oerter (Hg.), Allgemeine Musikpsychologie: Allgemeinpsychologische Grundlagen musikalischen Handelns (=Enzyklopädie der Psychologie, Band D/VII/1) (S. 877-911). Göttingen: Hogrefe.
Lehmann, A. C. (2005). Komposition und Improvisation: Generative musikalische Performanz. In T. H. Stoffer & R. Oerter (Hg.), Allgemeine Musikpsychologie: Allgemeinpsychologische Grundlagen musikalischen Handelns (=Enzyklopädie der Psychologie, Band D/VII/1) (S. 913-954). Göttingen: Hogrefe.
Thompson, S., & Lehmann, A. C. (2004). Strategies for sight-reading and improvising music. In A. Williamon (Hg.), Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance (S. 143-159). Oxford: Oxford University Press.
Spahn, C., Strukely, S., Lehmann, A. C. (2004). Health conditions, attitudes toward study, and attitudes toward health at the beginning of university study: music students in comparison with other student populations. Medical Problems of Performing Artists, 19, 26-33.
Lehmann, A. C. (2004). Methodische Persspektiven und inhaltliche Dimensionen einer Empirischen Musikpädagogik. Bericht der Sitzung des neuen Arbeitskreises. In H. J. Kaiser (Hg.), Musikpädagogische Forschung in Deutschland (= Musikpädagogische Forschung, Bd. 24) (S. 15-22). Essen: Blaue Eule.
Gruber, H., Degner, S., & Lehmann, A. C. (2004). Why do some commit themselves in deliberate practice for many years and so many do not? Understanding the development of professionalism in music. In M. Radovan & N. Dordevi (Eds.), Current issues in adult learning and motivation (S. 222-235). Ljubljana: Slovenian Institute for Adult Education.
Lehmann, A. (2003). “Mega”-Übezeiten im 19. Jahrhundert. In NMZ, 52(9), 12.
Lehmann, A. & Papousek, S. (2003). Self-reported performance goals predict actual practice behavior among adult piano beginners. In Kopiez, R., Lehmann, A., Wolther, I., & Wolf, C. (Hg.), Proceedings of the 5th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (S. 389-392). Hannover.
Degner, S., Lehmann, A. & Gruber, H. (2003). Expert learning in the domain of jazz guitar music. In Kopiez, R., Lehmann, A., Wolther, I., & Wolf, C. (Hg.), Proceedings of the 5th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (S. 384-387). Hannover.
Williamon, A., Lehmann, A. & McClure, K. (2003). Studying practice quantitatively. In Kopiez, R., Lehmann, A., Wolther, I., & Wolf, C. (Hg.), Proceedings of the 5th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (S. 182-185). Hannover.
Spahn, C., Strukely, S., Lehmann, A. C., (2003). Gesundheitliches Befinden und Gesundheitseinstellung von Musikstudenten zu Beginn des Studiums. Musikphysiologie und Musikermedizin, 10, 64-65.
Hoffmann, A., & Lehmann, A. C. (2003). Anfänger und Profis bei der Improvisation: Unterschiede als Wegweiser für Übung und Unterricht. Üben & Musizieren, 20(1), 35-42.
Lehmann, A. C., & Ericsson, K. A. (2003). Expertise. In L. Nadel (Hg.), Encyclopedia of cognitive science, Bd. 2, (S. 79-85). London: Macmillan.
Lehmann, A. C., & Kopiez, R. (2002). Revisiting composition and improvisation with a historical perspective. In M. Britta, & M. Melen (Hg.), Proceedings of the ESCOM 10th Anniversary Conference on musical creativity. 5-8 April 2002. Lüttich, Belgien: Universite de Liege. [CD-ROM]
Lehmann, A. C. (2002). Der Erwachsene als “schwieriger” Schüler. Üben & Musizieren, 19(6), 23-25.
Lehmann, A. C., Ericsson, K. A., & Hetzer, J. (2002). How different was Mozart’s music education and training? A historical analysis comparing the music development of Mozart to that of his contemporaries. In Stevens, K., Burnham, D., McPherson, G., Schubert, E., & Renwick, J. (Hg.), Proceedings of the 7th International Conference on Music Perception and Cognition, Sydney, 2002 (S. 426-429). Sydney: Causal Productions. [CD-ROM]
Lehmann, A. C. & McArthur, V. H. (2002). Sight-Reading. In R. Parncutt & G. McPherson (Hg.), Science and Psachology of Music Performance (S. 135-150). Oxford: Oxford University Press.
Lehmann, A. C. (2002). Effort and Enjoyment in Deliberate Practice: A Research Note. In I. M. Hanken, S. G. Nielsen, & M. Nerland (Hg.), Research in and for music education. Festschrift for Harald Jørgensen (=NMH-publikasjoner 2002:2) (S. 153-166). Oslo: Norwegian Academy of Music.
Lehmann, A. C. (2002). Introduction: Music Perception and Cognition. In R. Colwell & C. Richardson (Hg.), The new handbook of research on music teaching and learning (S. 443-444). New York: Oxford University Press.
Lehmann, A. C. & Davidson, J. W. (2002). Cognitive aspects surrounding the acquisition and experience of musical skills. In R. Colwell & C. Richardson (Hg.), The new handbook of research on music teaching and learning (S. 542-560). New York: Oxford University Press.
Sloboda, J. A., & Lehmann, A. C. (2001). Performance correlates of perceived emotionality in different interpretations of a Chopin piano prelude. Music Perception, 19(1), 87-120.
Lehmann, A. C. (2000). Die Veränderung instrumentalmusikalischer Spitzenleistungen im Wandel der Zeit: Biographisch-historische Daten in der psychologischen Forschung. In K. Eberl & W. Ruf (Hg.), Musik-Konzepte. Tagungsbericht der internationalen Tagung der Gesellschaft für Musikforschung, Halle, 1998 (S. 332-340). Mainz: Schott.
Lehmann, A. C. (1999). Lectura a primera vista y reconocimiento de patrones musicales. Orpheotron, 1999, 5, 53-58. [ISSN 0329-0867, Conservatorio Provincial Alberto Ginastera, Buenos Aires].
Lehmann, A. C., & Jahn, H. (1999). Eine Fragebogenstudie zur Nutzung von modernen Technologien (Computern) im Berufsalltag von Musikwissenschaftlern. Frankfurter Zeitschrift für Musikwissenschaft, 2, 78-100.
Ericsson, K. A., & Lehmann, A. C. (1999). Expertise. In M. A. Runco & S. Pritzker (Eds.), Encyclopedia of Creativity, Vol. 1, (pp. 695-707). Academic Press.
Lehmann, A. C. & Ericsson, K. A. (1997). Research on expert performance and deliberate practice: Implications for the education of amateur musicians and music students. Psychomusicology, 16, 40-58. [volume published in 1999]
Lehmann, A. C. (1998). Expertiseforschung als alternativer Beitrag zur traditionellen Musikalitätsforschung. In H. Gembris, R. Kraemer, & G. Maas (Hg.), Üben in musikalischer Praxis und Forschung (=Musikpädagogische Forschungsberichte, 1997) (S. 124-146). Augsburg: Wissner.
Lehmann, A. C. (1998). Historical increases in expert performance suggest large possibilities for improvement of performance without implicating innate capacities. Kommentar zu Howe, Davidson, & Sloboda’s “Innate talent: Reality or myth?”. Behavioral and Brain Sciences, 21(3), 419-421.
Lehmann, A. C. & Ericsson, K. A. (1998). The historical development of domains of expertise: Performance standards and innovations in music. In A. Steptoe (Hg.), Genius and the mind: Studies of creativity and temperament in the historical record (pp. 64-97). Oxford: Oxford University Press. download .pdf (part 1); download .pdf (part 1)
Lehmann, A. C. & Ericsson, K. A. (1998). Preparation of a public piano performance: The relation between practice and performance. Musicae Scientiae, 2, 69-94.
Lehmann, A. C. (1997). Acquired mental representations in music performance: Anecdotal and preliminary empirical evidence. In H. Jørgensen & A. C. Lehmann (Hg.), Does practice make perfect (pp. 141-164).
Lehmann, A. C. (1997). Acquisition of expertise in music: Efficiency of deliberate practice as a moderating variable in accounting for sub-expert performance. In I. Deliege & J. Sloboda (Hg.), Perception and cognition of music (pp. 165-190). London: Psychology Press.
Lehmann, A. C. (1997). Affective response to everyday life events and music listening. Psychology of Music, 25(1), 84-90.
Lehmann, A. C., & Ericsson, K. A. (1997). Expert pianists’ mental representations: Evidence from successful adaptation to unexpected performance demands. In A. Gabrielsson (ed.), Proceedings of the 3rd Triennial ESCOM Conference (pp. 165-169). Uppsala, Sweden: Uppsala University.
Sloboda, J. A., Lehmann, A. C., & Parncutt, R. (1997). Perceiving intended emotion in concert-standard performances of Chopin’s Prelude No. 4 in e-minors. In A. Gabrielsson (ed.), Proceedings of the 3rd Triennial ESCOM Conference (pp. 629-634). Uppsala, Sweden: Uppsala University.
Lehmann, A. C., & Ericsson, K. A. (1997). Expert music performance: Evidence for flexible adaptation to novel task demands. Abstracts of the Psychonomic Society, 2, 61.
Lehmann, A. C., & Ericsson, K. A. (1996). Structure and acquisition of expert accompanying and sight-reading performance. Psychomusicology, 15, 1-29.
Lehmann, A. C., Ericsson, K. A., & Woody, R. H. (1996). Capturing fingerings in piano performance: VIBAFIN (Video-based transcription of fingerings). Computing in Musicology, 10, 155-162.
Ericsson, K. A., & Lehmann, A. C. (1996). Expert and exceptional performance: Evidence for maximal adaptations to task constraints. Annual Review of Psychology, 47, 273-305.
Lehmann, A. C. & Ericsson, K. A. (1995). Talent und Übung: Ohne Übung geht es nicht, aber geht es ohne Talent? Üben und Musizieren, 15(2), 9-14.
Lehmann, A. C. (1994). The Personality construct of affect intensity and its relation to music listening experience. In I. Deliege (Hg.), Proceedings of the 3rd International Conference for Music Perception and Cognition (pp. 385-386). Liege, Belgium: ESCOM.
Lehmann, A. C. (1994). Musikpädagogik in den Vereinigten Staaten – Aktuelle Trends und Probleme. Musikpädagogische Forschungsberichte, 3, 225-238.
Lehmann, A. C. (1994). Im Gespräch mit June Hinckley über den Musikunterricht an den Schulen in Florida. Musikpädagogische Forschungsberichte, 3, 405-428.
Lehmann, A. C. (1994). Habituelle und situative Rezeptionsweisen beim Musikhören im interkulturellen Vergleich. Musikpsychologie, 10, 38-55.
Lehmann, A. C. (1994). Habituelle und situative Rezeptionsweisen beim Musikhören oder: Versuchen wir, immer gleich zu hören? Musikpädagogische Forschung, 14, 78-92.
Ericsson, K. A., & Lehmann, A. C. (1994). The acquisition of accompanying (sight-reading) skills in expert pianists. In I. Deliege (Hg.), Proceedings of the 3rd International Conference for Music Perception and Cognition (pp. 337-338). Liege, Belgium: ESCOM.
Lehmann, A. C., & Ericsson, K. A. (1993). Sight-reading ability of expert pianists in the context of piano accompanying. Psychomusicology, 12(2), 182-195.
Lehmann, A. C. (1993). Vomblattspiel und Erkennen musikalischer Formen. In H. Bruhn, R. Oerter & H. Rösing (Hg.), Musikpsychologie – Ein Handbuch, (pp. 486-492). Reinbek: Rowohlt, Germany.
Hempel, C., & Lehmann, A. C. (1993). TELG – Testreihe zur Ermittlung von Lernfortschritten in der Gehörbildung. In B. Enders & S. Stanheide, Neue Musiktechonologie (S. 371-383). Mainz: Schott.
Lehmann, A. C., & Hempel, C. (1992). Zur Erforschung von Lernmöglichkeiten im Fach Gehörbildung: Eine explorative Studie unter Berücksichtigung des Einsatzes von Computern im Gehörbildungsunterricht. Musikpsychologie, 9, 82-96.
Bullerjahn, C., & Lehmann, A. C. (1989). “Videotraining für Sänger” – zur audiovisuellen Rezeption von Jazz- und Klassikgesang im Fernsehen. Musikpsychologie, 6, 61-86.